L’Ajuntament de Beniarrés (Alacant) ha acollit hui divendres 20 d’octubre una jornada sobre Smart Villages, organitzada per la Càtedra de Bretxa Digital i Territori de la Universitat Jaume I amb la col·laboració de la Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, l’Observatori de Bretxa Digital i la Mancomunitat El Xarpolar, que agrupa 27 municipis de l’Alcoià, El Comtat i la Marina Alta. Sota el títol Els futurs del rural amb ferramentes digitals, la trobada ha estat inaugurada pel president de la mancomunitat i alcalde de Beniarrés, Francisco Sellés.

A continuació, Vicent A. Querol, director de la Càtedra, i el professor Joan Sanfélix han presentat la Guia Smart Villages. En aquest sentit, han explicat que durant els últims anys s’han analitzat, per a l’elaboració de la guia, les potencialitats que la digitalització ofereix a les localitats de l’àmbit rural. Querol ha indicat que l’estudi s’ha realitzat des de la dimensió global que inclou el desenvolupament, les infraestructures, la qualitat de vida, el nivell d’educació, el medi ambient i el creixement global: «la premisa és transformar la ruralitat des d’un paradigma intel·ligent i aprofitar críticament els recursos tecnològics d’eixa transformació». Querol ha destacat així mateix la necessitat que el pas per esdevenir pobles intel·ligents es dóne des d’una perspectiva crítica i inclusiva.

Sanfélix va recordar que la guia pràctica Smart Villages és un document pensat des de la transformació de la ruralitat des d’un paradigma intel·ligent i a partir de l’aprofitament dels recursos tecnològics des del punt de vista col·lectiu. D’aquesta manera, a la jornada es va plantejar la viabilitat de desenvolupar pobles intel·ligents, aplicant solucions innovadores per afrontar els reptes del seu context social i millorar-ne la resiliència, aprofitant les seues fortaleses i les oportunitats que es presenten a nivell local.

La Càtedra de Bretxa Digital i Territori de l’UJI té com a objectiu orientar polítiques i accions perquè ningú en el medi rural es quede enrere en la gran transformació tecnològica i actitudinal que vivim. Fruit de la col·laboració entre l’UJI i la Direcció General de la Lluita contra la Bretxa Digital de la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, la Càtedra desenvolupa accions d’investigació, formació i difusió per avançar cap a una inclusió plena: més justa, accessible i democràtica dels diversos espais del territori valencià.