Les activitats previstes per la Càtedra de Bretxa Digital i Territori de la Universitat Jaume I de Castelló contemplen la realització de dos webinars en els mesos d’octubre i novembre i l’inici de la recerca sobre la bretxa digital en els espais rurals i els indicadors per bastir l’Observatori de la Bretxa Digital de la Comunitat Valenciana. La càtedra, creada la passada setmana, ha constituït la comissió de seguiment i ha mantingut la primera reunió de treball per organitzar les activitats que desenvoluparà durant l’últim trimestre de 2020.

La junta s’ha realitzat virtualment i hi ha participat María Muñoz, directora general per la Lluita contra la Bretxa Digital; Francisca Inés Hernández i Ana María Guerrero, de l’Observatori de la Societat Digital, per part de la Generalitat Valenciana, i David Cabedo, vicerector adjunt de Transferència, Innovació i Emprenedoria; Vicent A. Querol, director de la Cátedra de Bretxa Digital i Territori a la universitat pública de Castelló, i David Beltrán, del programa de Mecenatge i Patrocini, per part de l’UJI.

El primer webinar, en octubre, portarà per títol La bretxa digital en territoris aïllats. Bones pràctiques i innovació a Europa, a càrrec de Diana Valero, investigadora de la Universitat de les Highlands and Islands. Al mes de novembre, es realitzarà el webinar L’educació digital de les persones majors en zones rurals. Models d’èxit en la consecució de competències digitals, a càrrec de Roger Esteller, investigador en projectes europeus d’alfabetització digital en persones majors i coordinador del programa TIC de la Universitat per a Majors de la UJI.

En l’àmbit de la investigació, la càtedra se centrarà a conèixer com l’escletxa digital incideix en la vulnerabilitat dels espais rurals en situacions de crisi sanitària com la que estem vivint. I d’altra banda, conjuntament amb la Xarxa de Càtedres de Bretxa Digital de la Comunitat Valenciana, es construeixen els indicadors per bastir l’Observatori de la Bretxa Digital de la Comunitat Valenciana.

Xarxa de Càtedres de Bretxa Digital
La Generalitat ha subscrit convenis amb les cinc universitats públiques valencianes per a la creació de la xarxa de càtedres de bretxa digital. La creació d’aquestes cinc càtedres permetrà analitzar la bretxa digital des de diferents perspectives, fomentant activitats de recerca, anàlisi i divulgació sobre les diferents bretxes digitals, des del punt de vista de l’accés, les competències digitals i el bon ús de les TIC.